søndag, september 10, 2006

Råd om Blogspot

Det finnes mange muligheter for en uavhengig blogg. Wordpress er en, en annen er denne, Blogspot. Og vanskelig er det ikke.

Registrering:

Når man først skal opprette en blogg på blogspot, bør man bruke beta-versjonen fordi den gir helt andre moligheter enn den vanlige på blogger.com. Jeg gjør imidlertid oppmerksom på at Safari (den vanligste web-leseren for Mac) ikke klarer å håndtere beta-versjonen, bare den vanlige.
For dem som ønsker å konvertere fra den vanlige på blogger, til beta-versjonen: se på slutten av innlegget.

Registreringen må skje med en genuin mailadresse. Har man google-mail fra før, kan denne brukes, men ellers gjør enhver mailadresse nytten. Er denne mailadressen allerede knyttet opp mot en vanlig blogger-blogg, kan den ikke brukes.

Menyer:

Etter at registreringen er ferdig, og man har valgt navn på bloggen, velger man «view blog». Da dukker det øverst til høyre et felt som heter «customize». Ved å klikke på denne, åpner menyene seg.

Først kommer du inn på siden der de forskjellige elementene kan flyttes rundt ved å klikke og dra. Det eneste som ikke kan endres, er tittellinjen og hovedfeltet. Alt på siden, og under, kan flyttes og endres ved klikk og dra.

I navigeringskolonnen over denne sideutformingen, ligger også de forskjellige templatene det kan velges mellom, mao selve grunn-utseende på bloggen. Der kan også fonter etc endres, men oftest er det slik at standard er det beste. HTML-endringer er for viderekommende. Husk å lagre endringene ved å trykke på «save».

Det er flere muligheter for «add a page element». Klikker du på en av disse, kan du f.eks lage dine egne lister. Jeg sier litt om dette mot slutten.

Når siden er utformet, kan man klikke på «settings». Der får man en rekke valg:

Basic: Tittel, undertittel. Jeg anbefaler at alt annet står uendret. Husk å lagre.

Publishing: Fyll inn navnet på bloggen. Det blir også bloggadressen. Om du i «weblog» fyller inn ja eller nei, har bare med om bloggen skal listes utenfor, på eget websted. Jeg har sett på stedet, det har trolig begrenset funksjon. Men det spiller ingen rolle for bloggen om man her svarer «yes» eller «no». Husk å lagre (save).

Formatting: Her er det meste selvforklarende, du får mange valg. Imidlertid vil jeg peke på det første feltet «show» som sier hvor mange innlegg som skal vises på førstesiden i bloggen. Standard er 7. Det betyr at 7 innlegg kommer etterhverandre nedover i en laaaang rekke. Dersom du bare vil ha det siste innlegget på førstesiden, velger du 1 i stedet for 7.

Comments: En viktig side. Her må du ta stilling til om kommentarene skal synes, eller ikke. Velg «yes» eller «no» i rubrikken «show». Og så må du bestemme hvem som kan kommentere, de fleste velger alle, «anyone». Så må du ta stilling til om innleggene dine som hovedregel skal ha mulighet for kommentarer, det vanligste er «New Posts Have Comments». Dette er forøvrig noe du kan endre for hvert enkelt innlegg når du poster, slik at det du her bestemmer, er hovedregelen. Dernest må du ta stilling til om det skal være synlige linker bakover, eller ikke. Trolig vil du velge synlige «backlinks», som standard. Så kommer tidsformat, velg det du liker best. Skal kommentarene være synlig i et eget «pop-up» vindu? Uansett kommer de på slutten av hvert kommenterte innlegg. Skal det være forhåndsgodkjenning av alle kommentarer? Om ikke, velger du «no» på «enable», ellers velger du «yes». «Word-verification» er det samme som bokstavkoden på f.eks. Vgb. Hensikten med å ha den på, er at ikke spammere skal kunne sende ut mange kommentarer maskinelt. Men samtidig er det en tungvint kontroll for de som kommenterer. Jeg har foreløpig valgt «no». Ønsker du en kopi av alle kommentarer du får tilsendt til mailadressen din, fyller du i så fall inn denne.

Archiving: Her bestemmer du hvor ofte innleggene dine skal arkiveres. Standard er en mnd, jeg foreslår at du lar dette stå inntil videre. Om du vil at hvert innlegg du skrive skal få sin egen web-side (jeg anbefaler det), svarer du «yes» på «Enable Post Pages».

Resten av dette (Site Feed og Permissions) lar du i starten være uendret. Du kan heller spørre om du lurer på noe.

HUSK Å LAGRE ALLE ENDRINGER.


Den siste store hovedgruppen i menyen nå er «Postings». Den er stort sett selvforklarende. Fra denne plassen kan du både poste innlegg, og redigere («edit») gamle. Du kan også moderere kommentarer om du ønsker det, men det forutsetter at du tidligere har krysset for at du vil ha denne muligheten (se over, under «Comments»).

Add a Page Element: Du vil kanskje lage egne lister, og kanskje ha en sideteller. Dette gjøres ved å klikke på en av rubrikkene for «Add a Page» element. Du kan flytte dette rundt på siden i etterkant, ved klikk og dra, slik at plasseringen av elementet ordner du etterpå (se over hvordan det gjøres). Huske hele tide å lagre endringer.

Her kan du laste opp et bilde til forsiden på bloggen din. Du kan lage liste (eller lister) med linker til andre, f.eks dine favoritter, til dine tidligere innlegge etc. Ved å bruke «HTML/Java-script» får du et felt der du kan lime inn HTML-koder til andre programmer, kanskje særlig sideteller.

Du har flere muligheter for sideteller. Jeg anbefaler særlig Freestats ( http://freestats.com ), eller http://www.sitemeter.com
Den første er den mest avanserte, men også tyngst å bruke. I begge tilfeller får du til slutt en HTML-tekst som du må kopiere, og lime inn på siden din i det jeg over har kalt «HTML-Java-script». Det er ikke vanskelig, følg bare retningslinjene. Husk også nå å lagre alle endringer til slutt.

Til deg som har en vanlig Blogger-blogg: Om du ønsker overgang til betaversjonen, kan du selvfølgelig opprette en ny blogg med nytt navn. Du kan imidlertid ikke bruke den mailadressen du har på den første.
Om du vil ha med deg navnet, må du gjøre følgende:

1.Døpe om den bloggen du allerede har.
2.Registrere deg på beta-versjonen med en annen mailadresse (det kan f.eks være den bloggeradressen du automatisk får når du oppretter en blogg, den har formatet «brukernavn»@blogger.com)).
3.Så registerer du den nye bloggen med det navnet du hadde (se over hvordan det gjøres, det skjer i det feltet der du bestemmer adressen til bloggen din, det står beskrevet under «Publishing» lenger oppe)
4.Så kopierer du over innlegg etter innlegg av de du vil kopiere over.
5.Du kan velge å slette den gamle bloggen, eller la den stå. Men ikke slett noe som helst før du har gjort alt sammen, og sjekket at alt fungerer på den nye.

Lykke til på Blogspot. Vi arbeider med å lage en blogg-ring her, der vi kan følge hveranders innlegg og kommentarer. Men dette er ikke på plass ennå.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Genese! Takk for at du la ut denne informasjonen, da den besvrate en del av det jeg lurte på. Bl.a. om forskjellene på betablogg og blogger- Det tar litt tid å lese engelsk, så det var godt å få det på norsk. Vurderer å ordne meg blogg her inne ,jeg også. Når jeg får bedre tid. Mvh Artemisia

Anonym sa...

Takk for besøket. Det er faktisk veldig morsomt med ekstern blogg. Du skal også sjekke ut www.wordpress.com, den har litt minder muligheter for å endre elementene på siden, men er nesten lettere å lage likevel. Blogspot kan jeg best, men jeg administrerer litt mer "lesernes vg" på wordpress.
(tidogtanke.wordpress.com)

Men vi har jo tak i deg på vgb også. :-)

Anonym sa...

Også blogline er grei dersom man er mer opptatt av å publisere og lese enn utseende og kommentarer.

Anonym sa...

#Mindovermatter

Helt enig. Jeg har aldri samlet kommentarer. Men det er viktig at bloggen blir sett, og lest. Det er noe av poenget, ellers kunne jeg skrevet for meg selv.

Men det gjør faktisk noe godt med meg å skrive og fundere uansett. Og ikke minst lese andres blogger, som jeg på en måte må gjøre i forhold til min andre blogg.

Nesten synd at jeg ikke kan legge kommentar på din blogg, for den er god. Veldig god.

Anonym sa...

#MindOverMatter
Og så trøster jeg meg med at man ikke nødvendigvis er narcisist selv om man har visse narcisistiske trekk. Håper jeg.

Hehe

Anonym sa...

Takk for det Genese.

Har tidligere vært på VGB selv også men forsvant i en tidligere brudulje. Kom tilbake under nytt nick, men ingenting var endret.

Å vite at man blir lest er viktig, men kommentarer fikk jeg nok av på VGB.

Å innse at man har Narcissistiske trekk er vel det sikreste tegnet på at man er frisk.

Anonym sa...

#MindOverMatter

Think I got you. Gjettet nesten på det pga dine ressurser. Velkommen blant oss her ute. :-)

Anonym sa...

Hei igjen Genese! Jeg har også sett litt på Wordpress, på norsk side- men har ikke funnet helt ut av enda hvem som er å foretrekke.
Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente med at du administerer-vgb-på wordpress? ...
Ha en god ettermiddag!
Artemisia

Genese sa...

#Artemisia
Jeg trekker frem enkelte blogginnlegg, noen kommentarer, noe fra nyhetsbildet etc på tidogtanke.wordpress.com. I småskala noe av det samme som på lesernes VG. Det var det jeg mente.

Når jeg nevnte det, var det fordi jeg der bruker wordpress. Og jeg vet sannelig ikke hvilken jeg liker best: blogspot, eller wordpress. Det er nok lettest å bruke blogspot, men wordpress knytter deg bedre opp mot et nettverk av norskespråklige blogger.

Anonym sa...

#Starlett, hei

Jeg vet ikke om den er enklere, for jeg har aldri hatt den selv. Men ut fra det andre sier til meg, er den definitivt det.
Det som imidlertid er et faktum, er at mulighetene er så uendelig mye større, for å legge til ting, for å endre på siden etc.
Jeg foreslår at du oppretter en i et eller annet navn (husk at du må bruke en annen e-postadresse, f.eks den du fikk på blogger.com), og du bør logge inn fra en beta-side, f.eks denne. Så kan du se på det, prøve det ut litt.
Lykke til

Anonym sa...

Hei igjen! Takker for svar. Det virker som du er godt inne i denne bloggverdenen, så jeg håper jeg kan spørre deg om en ting til. Er det noen bloggområder, som feks Wordpress eller Blogspot, som er bedre egnet til å skrive mer litterære innlegg, og hvor man kan forvente aktivitet, og saklige innspill? Ha en god kveld. Nå skal jeg blogge meg ut og i seng. :)
Artemisia

Anonym sa...

Hei igjen atremisia

Om du tror jeg har veldig greie på dette, tar du nok feil. Men jeg beveger meg i bloggverdenen, også av hensyn til Tid og Tanke.

Det er ikke så mye bloggtypen som avgjør, men bloggsamfunnet. Blogging.no (som er den bloggen Dagbladet bruker) har en temagruppe som heter litteratur (under kultur). Jeg tror det er mye diskusjon om litteratur, kanskje ikke så mye litteratur i seg selv.
Men du skal se på http://sonitus.org
Der er det en kategori som heter Bok/litteratur. Den virker umiddelbart bra.
Og du kan registrere deg med din blogg på sonitus.org. Og om du bare registerer deg, kan du også opprette din egen blogg der (wordpress). Men du kan også knytte en ekstern blogg opp mot dette.
Du får se litt på det.

Anonym sa...

Takk skal du ha for svar. Jeg skal se på tipsene du nevner. ha ne god helg! :)

Anonym sa...

Hei igjen, Genese.

Jeg vil bare fortelle deg at det har skjedd flere ganger at jeg ikke klarer å få opp kommentarfeltet hos deg eller andre på blogspot. Jeg har også mottatt mailer fra andre bloggere som er på blogspot, (og ikke har vært på vgb såvidt jeg vet) om at de har prøvd å skrive kommentar på min blogg uten å lykkes, derfor har de sendt meg kommentaren de tenkte å skrive pr. mail.

Jeg lurer på om det kan være noe med beta-utgaven og den andre utgaven som ikke harmonerer, men det ser ikke slik ut heller, for i dag kommer jeg meg jo fint inn på ditt kommentarfelt, og jeg ser jo at du har kommentert hos meg. :-)
Jeg skjønner ikke dette.

For en som ikke er flink med datateknologi, f.eks Starlett, er blogspot vanskeligere å bruke enn vgb, synes jeg. Derfor kommer jeg nok til å poste dobbelt en stund.

Det er mye jeg ikke får til ennå, f.eks å lage lister, enten det er over favorittbloggere eller andre ting.
Sideteller er nok ennå for avansert for meg.

Håper du har en fin dag! Her i Nordland har vi det strålende, rene Indian Summer. :-)

Anonym sa...

Les hele bloggen, ganske bra

Anonym sa...

I inclination not concur on it. I think nice post. Specially the designation attracted me to review the whole story.

Anonym sa...

ma sjekke:)