søndag, september 03, 2006

Blogg og det frie ord

Jeg har fått en juridisk vurdering av slettingen på Synapse, der det bare var linker til en annen bloggers uttalelser. Konklusjonen er at det er meget tvilsomt om dette kan være i strid med reglene, men moderator har sikret seg gjennom at avgjørelsen ikke kan diskuteres. Selv om linkene fikk preg av et mønster, avdekket de bare det mønsteret som allerede var synlig på bloggen.

Konklusjonen er altså at moderator, relativt løsrevet av regler, driver en form for sensur (i dette tilfellet på vegne av en bestemt blogger), eller i alle fall en styring av det frie ord som forbindes med helt andre pressetradisjoner og samfunnsystemer enn det vi kjenner i Norge. Og det er Norges største avis som står for dette synet.

Juridisk kan moderator gjøre akkurat hva moderator vil. Presseetisk er det som skjedde meget betenkelig. Men slik vil moderator altså styre meningsutvekslingen på vgb.

Dette kan jeg skrive fordi det ikke skrives på vgb. Der ville det trolig blitt sensurert bort.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hei igjen :-)

Selv har jeg lurt litt på om betalingsblogger kan ta seg større friheter enn oss med den billige 10 kroners varianten?

Ha en fin fiiiin søndag.
Mmmmmmmilla :-)

Genese sa...

# MillaVanilla

På vgb, mener du? Jeg ser i alle fall at vgb kan ha større problemer med å slette et betalings-blogger. Det er dette med økonomisk mellomværende etc.

Unknown sa...

VGBs begrunnelse på handlemåten, slik jeg har oppfattet det, var at innlegget var en klage på en annen blogger, og at det riktige da hadde vært å oversende innlegget til moderator, og ikke publisere det som et innlegg slik det ble gjort.

Såvidt jeg har oppfattet dem var det derfor mer et spørsmål om form enn innhold.

Anonym sa...

#Svein
Feil.
Innlegget var bare en liste med henvisninger til en annen bloggers innlegg. Det lå ingen vurdering i dette, det var ingen klage, bare lagt frem for at folk selv kunne gjøre seg opp en mening.
Selve innlegget var bare linker.

Hadde det vært en klage, ville innleggene vært innklaget, trolig. De var ikke innklaget, såvidt jeg vet, dette stod også i innlegget: alle innleggene var innenfor det som var oppfattet som akseptert. Dette var presisert i starten før linkene kom.

Unknown sa...

:)

Jeg har hele innlegget her jeg, med kommentarer, samt også det oppfølgende innlegget etter slettingen.

Min oppfatning av selve innlegget har jeg heller ikke uttalt meg om.

Men som en av flere mer eller mindre frivillig involverte i saken, som er blitt kontaktet av mod, kan jeg si at jeg ikke tror jeg har oppfattet min dialog med dem feil.

Anonym sa...

#Svein

Beklager. Jeg trodde du uttrykte din mening om saken.
Hva moderator mente, vet jeg ikke. Men for meg ble det sensur.

Men her er det ingen moderator. Deilig.

Unknown sa...

:)

Skjønte det. Ikke noe problem. Jeg har meninger om saken jeg også, men de forblir en hemmelighet enn så lenge.

Jeg har forresten lånt rss-feeden din til en oversikt over gamle kjente fra VGB jeg bygger opp på http://jaccuseinventure.blogspot.com/