tirsdag, september 05, 2006

Ny sykelønnsordning betyr bedre oppfølging

Regjeringens forslag til ny sykelønnsordning innebærer at arbeidsgiverne skal betale 100% de første 14 dagene (16 i dag), og 20% av kostnadene opp til 1/2 år, samt 10% fra 6 til 12 mndr.
Partene i arbeidslivet raser over dette, mener dette gjør det vanskeligere for bedriftene å ansette folk med helseproblemer.

Dette er nok riktig. Men etter å ha arbeidet med problematikken i mange år, mener jeg at ordningen også har klare fordeler. Det er ofte påfallende hvordan en del arbeidsgivere slapper av i attføringarbeid og sykefraværsoppfølging når staten bærer alle utgiftene.

Jeg har opplevd argumenter som at: "Når du først er over arbeidsgiverperioden, kan du med fordel være sykmeldt en stund. Det gjør det lettere å ansette vikar." Nå får bedriftene et økonomisk incetament for å være aktiv i forhold til tilbakeføring til arbeid.

Men ulempen er at personer med helseplager kanskje vanskeligere vil bli ansatt. Og jeg kan tenke meg at noen arbeidsgivere ikke bare vil "hjelpe" tilbake i arbeid, men faktisk også "presse" tilbake i arbeid.

Uansett er dette en spennende reform, noe som kanskje må prøves for å få en aktiv holdning også til mer langtidsfravær. I dag er det nemlig kun korttidsfraværet som anses av mange arbeidsgivere å være det største problemet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Med korttidsfraværet tenker du da 3 dagers?

Jeg syns denne nye ordningen er mildt sagt forvirrende. Jeg får noen aha, dette kan bli smart for så å se muligheten til misbruk og eksludering av grupper, som ikke var intensjonen på den andre siden. Jeg syns regjeringen holder kortene for tett til brystet om de faktisk har flere innspill slik Hanssen varslet igjen i kveld.

Inntil da er jeg nok blant de som er mer forvirret en forbannet =)

Genese sa...

#Pathfinder

Med kortidsfravær mener jeg egentlig den perioden arbeidsgiver må betale, dvs 16 dager. Nå blir det vel 14 dager.
Jeg er spent på hva som kommer ut av dette, for jeg tror regjeringen må "sukre" dette på en eller flere måter, og da blir kanskje ikke besparelsene så store likevel?