torsdag, september 07, 2006

Sykepengesatsene bør reduseres

Bør arbeidstaker få mindre sykepenger? Problemstillingen er interessant i forbindelse med at mer av kostnadene nå føres over på arbeidsgiver, et forslag jeg er enig i. Men dette skaper en skjevhet i dette: Arbeidsgiver får kostnadene, mens den sykmeldte for økonomiens skyld bar kan holde seg borte.

Hva om man reduserte sykepengesatsene med 10%? Så ville både arbeidsgiver og arbeidstaker ha det økonomiske incitament som ligger i å komme tilbake i arbeid. Det rammer dem som er så syke at de ikke kan arbeide, men det er også klart at mange tøyer sykepengerettighetene sine godt ut over det som er arbeidshindrende sykdom.

Kombinasjonen av disse forholdene ville utvilsomt får ned fraværet.

Og kanskje burde staten kompensere dersom noe av årsaken til langtidsfraværet ligger i helsekøer, i det at folk må vente på nødvendig behandling? For dette er jo en forpliktelse som hviler på staten, og kostnadene for dette bør ikke legges hverken på arbeidstaker, eller arbeidsgiver.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er ikke stemt for en reduksjon av sykepengene. Rett og slett fordi det koster å være syk. Leger koster, medisiner koster, eventuelle behandliger koster. I tillegg er de fast kostnadene der uansett om man er frisk eller syk, de forsvinner ikke ved sykdom.

Genese sa...

Ser poenget ditt. Men du peker på dem som har utgifter ved sykdom, som er virkelig syke, og trolig også svært arbeidsuføre. Jeg ser bare at mange surfer ivei på sykepenger, som absolutt har en restarbeidsevne dersom de ville bruke den. Og de bør ikke belønnes ved at alt ansvar liksom legges over på arbeidsgiver.
Problemet med mitt forslag er akkurat det du sier: De som virkelig er så syke at de ikke kan arbeide, rammes. Men på den annen side kan de tjene på at arbeidsgiver også nå kan få mer interesse for å legge til rette for dem.

Anonym sa...

Helt utrolig, Genese. Du har selv sagt at problemmet ikke er sykepengene i seg selv, men folk som (mis)bruker sykeordningen. Jeg har ikke hatt en eneste dag fri pga sykdom når jeg IKKE har vært syk - og som hjertepasient (har vært frisk nå i tre år) vil denne reduksjonen har bekymret meg veldig. Svaret er heller å bli strengere med sykeordningen, stoppe at sykemeldinger brukes i arbeidstvister, og etter man har gjort det - få heller ØKT sykepengene til dem som VIRKELIG er syke. Hvis det var vanskeligere å bli sykemeldt, da hadde man spart likevel.

Genese sa...

#3 hjertesak

Du peker akkurat på det vesentlige. Hvordan skal vi håndtere denne situasjonen uten at den som er helt arbeidsufør blir rammet, mens de som "surfer" litt på dette ikke blir rammet? Jeg har faktisk også til gode å treffe en hjertesyk som ikke vil arbeide. Det samme gjelder noen andre, mer kroniske sykdommer. Men det er en del som er slappe i forhold til dette (noen misbruker direkte, men det er ikke så mange av dem) som jeg vil "motivere" tilbake i jobb. For jeg er skeptisk til en situasjon der den sykmeldte kan lene seg tilbake og si at det er arbeidsgivers ansvar alene.

Men jeg har skrevet et innlegg om legens rolle i dette, for det kan kanskje gjøres noe på det punktet også. Legene skal jo i prinsippet "sile" ut de som trenger sykmelding, men jeg tror at den ordningen ikke fungerer optimalt. Og det at det er noen som (mis)bruker ordningen rammer alle som trenger ordningen, noe som mitt forslag også innebærer. Enkelt er det ikke, og forslaget fra regjeringen (som jeg faktisk støtter), tar lite hensyn til kompleksiteten i dette.