fredag, september 15, 2006

Pavens meget gode foredrag

Paven har kommet under sterk kritikk for utalelser han kom med i et nylig avholdt foredrag. Særlig har kritikken vært sterk fra muslimsk hold, og imaner har forlangt at paven skal komme med unnskyldninger, trekke tilbake det han sa. De krever også at norske kristne skal ta avstand fra utsagnene. Norske medier, med Dagbladet i spissen, har kastet seg på bølgen. Med direkte misvisende vinklinger.

Jeg har hatt gleden av å lese foredraget i sin helhet. Det handler om sammenheng mellom tro og fornuft, men også det forhold at tro ikke skal utbres gjennom vold. I den sammenhengen refererer han til en ordveksling fra flere hundre år siden, der diskusjonen dreier seg om "hellig krig" kan forsvares. Dialogen har kommet i stand etter at kristne selv hadde forsøkt å gjøre det samme i en form for korstog. Det sitatet som blir kritisert, er en bisetning i en lengre setning, i en større sammenheng, og setningen ville ikke blitt riktig sitert om akkurat denne bisetningen var trukket ut.

Dette er komplett uforståelig. Pavens foredrag er meget bra, det kan ikke leses som en kritikk av islam. Og kritikerne kan ikke ha lest foredraget, alternativt har de sin egen agenda med denne kritikken, eller er ikke istand til å lese en tekst i sammenheng. Generalsekretæren i tyske muslimers sentralråd, Aiman Mazyek, har lest foredraget i sin helhet, og sier at han ikke "på noe vis kan se at dette er et angrep på muslimer"

Foredraget finnes i sin helhet her:

http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/speeches/2006/september/documents/hf_ben-xvi_spe_20060912_university-regensburg_en.html

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nå har jeg lest foredraget i sin helhet, og jeg har også lagret det så jeg kan lese det på nytt senere.
Paven snakker jo her om kjente filosofiske og teologiske problemstillinger, om kristendom versus gresk filosofi og om bruddet som kom med reformasjonen og doktrinen om "Skriften alene". Interessant at han også nevnte dette at den dypt troende protestanten Immanuel Kant skilte så klart mellom tro og fornuft og utdefinerte troen fra filosofien, jamfør "Kritik der reinen Vernunft"

Den katolske tanke om tro og fornuft som logisk forenbare størrelser, den katolske Logos-tenkning, og den stilling filosofien derfor har i mange katolske land, er noe av det mest sympatiske med katolisismen.

Jeg ser jo at Pavens menig ikke var å krenke muslimer, men jeg _forstår_ at han kunne bli tolket slik.

Hovedgrunnen er selvsagt at mediene velger ut en setning og tar den ut av sin kontekst, og så går det verden rundt på TV-skjemer, i aviser og i radioprogram. Jeg vil gjette at mange av de journalister rundt om på kloden som har formidlet det de oppfattet som "innholdet" i denne talen, slett ikke hadde lest talen i sin helhet.

Vi vet jo at Dagbladet ikke var alene om dette. Det har gått som en løpeild over hele verden, og mens muslimer føler seg krenket, tar mange islam-motstandere talen til inntekt for _sitt_ syn.

Derfor mener jeg at paven gjorde en feilvurdering da han trakk denne keiseren inn. Det var helt unødvendig for at tilhørerne skulle skjønne hva han ville formidle.
Han beregnet ikke sitt publikum. Jeg tror det er uklokt å blande slike bisetninger inn i akademiske foredrag som bare de færreste leser i sin helhet.

Da BLIR det lett misforståelser,- særlig når dette blir tatt opp på TV og når det vrimler med sensasjonslystne journalister som vil ha spissformuleringer.

Vatikanet har kommunikasjonsrådgivere. De burde ha nok ha luket ut akkurat dette som kunne misforstås.

Og som BLE misforstått.
Slik at Pavens tale fikk motsatt effekt enn det man må tro han ønsket.

For talen som helhet var god.

Anonym sa...

# Starlett

Takk for en meget god og gjennomarbeidet kommentar. Jeg er imponert over hvordan du klarer å gå bak tingene.

Jeg er ellers enig i det du skriver, men går svanger med en problematikk omkring ytringsfriheten og det frie ord i forhold til vesten og enkelte muslimer og muslimske regimer(jeg sier ikke i forhold til Islam, for det er ikke samme saken). For jeg er bekymret for det frie ord, og derfor for den frihet vi generelt tar for gitt.

Anonym sa...

Jeg er også opptatt av det frie ord, så vi er nok enige her.

Jeg ville bare si Tusen Takk for at du la ut lenken til Pavens tale. Det er jeg veldig takknemlig for. :-)

Og som tidligere sagt: Mediene må ta den stor del av ansvaret for reaksjonene, både i øst og vest. Mange europeere reagerte på "muslimenes" reaksjoner. Da må vi prøve å huske at de aller fleste, omtrent alle muslimer, holdt seg helt i ro, men at massemedia fanget opp UNNTAKENE som skaper overskrifter og øker opplag og seertall.

Det er synd at det er slik, for det vanskeliggjør arbeid for dialog og positiv samhandlig mellom ulike kulturer.
Jeg skulle ønske at mediehusene ble seg sitt ansvar bevisst.
Den fjerde statsmakt påvirker oss i stor grad.