onsdag, september 13, 2006

Grønn te: Dramatisk reduksjon i hjerte-kar død

En japansk studie som omfattet 40 tusen personer i alderen 40 til 79 år, viste en dramtisk reduksjon i hjerte-kar dødelighet hos personer som drakk grønn te. Personene i studien ble fulgt i opp til 11 år.

Om man drakk 5 eller flere kopper grønn te om dagen, hadde 31% mindre risiko for å dø av hjerte-karsykdom, om man så på 7 år var reduksjonen på 26%.

Nå er det i utgangspunktet lav hjerte-kar dødelighet i Japan, trolig pga sunt kosthold også ellers, slik at utslagene trolig ikke er like store i Vesten. Men selv med mindre reduksjon i risiko, er dette dramatiske resultater.

Ved bruk av vanlig brun te, var det ingen reduksjon i risiko. Og det ble i denne studien heller ikke funnet noen reduksjon i cancer-dødelighet. Imidlertid har andre studier ment å kunne vise også dette.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/5334836.stm

8 kommentarer:

Anonym sa...

Noe er det kineserne gjør riktig uten tvil. Pussig du skulle skrive om dette og takk =)

Imorgen skal jeg innom helsekosten og røske med meg mer grønn te. Kanskje øke dosen betraktelig og kutte ned på kaffen. Har funnet blandinger med grønn te i poser gjerne blandet med ginseng feks -men de er vel kostbare.

Genese sa...

#Sandri

Og jeg er en massiv kaffedrikker. Men nå skal det bli endringer. :-)

Ginseng etc har jeg svært lite greie på.

Unknown sa...

Må finne ut hva som går under kategorien "grønn te". Lurte i grunn bare på om det jeg plukker og tørker selv går under nevnte....

I så fall er jeg laaangt utenfor risikosonen. Dog, det finnes så meget å dø av i våre dager :-/

Mmmmmmmmilla :-)

Anonym sa...

#Milla (eller Mmmmmmmmmilla)

Antar det har noe med antioksydanter å gjøre. Og da skal vi ikke se bort fra at det finnes i ekstrakter fra andre planter enn te også. Så kanskje plukker du deg til bedre helse? :-)

Anonym sa...

Så fint å få bekreftet at noe som smaker så godt, også er sunt. :)

Jeg liker kamillete aller best, men eple/kanelte er også nydelig.

Det er et stort utvalg i urteteer, særlig på helsekostbutikker, men også på Helios, hvis man vil bruke løs te i stedet for poser. Litt mer arbeid - mye mer smak. :-)

Anonym sa...

#Starlett
Jeg vet faktisk ikke hva som går under betegnelsen "grønn te". Det vet du, og når du i tillegg liker det...

Takk for besøket. Ser det vekker oppstandelse at du forlater vgb.
Eller rettere: Cooler ned. :-)

nappetassen- sa...

Skal visstnok være en markant nedgang i kreft og infeksjoner i urinblæren ved inntak av noen kopper te om dagen.

Nedgangen i infeksjoner forklares jo litt siden te er vanndrivende, og man derfor skifter ut blærens innhold litt oftere når man drikker det.

Genese sa...

Heisann, nappetassen.

Da lærte også jeg noe nytt i dag. Må begynne å drikke mer. Te, selvfølgelig.... :-)